A készségfejlesztő iskola 9.-10. általános felkészítő évfolyamból és 11.-12. gyakorlati képzési időszakból áll.

A 9.-10. évfolyamokon az általános műveltség, valamint praktikus ismeretek közvetítésén túl, figyelembe vesszük a gyakorlati évfolyamokra történő felkészítést.

A 11.-12. gyakorlati évfolyam modul rendszerben feldolgozott, gyakorlati jellegű tevékenységekre épül, melyekből egymás után többet is el lehet sajátítani.

A készségfejlesztő iskolai gyakorlati képzés alapvető célja diákjaink felkészítése a sikeres társadalmi integrációra, felnőtt intézményekben történő elhelyezkedésre, elhelyezésre és a gyakorlati modulok tananyagának - képességekhez mérten történő - megtanítása.

A tanévet átszövik a színes programok, versenyek, tanulmányi kirándulások, projekt napok, projekt hetek. Ezek is hozzájárulnak a legáltalánosabb élethelyzetekben történő eligazodáshoz, társas kapcsolatok kialakításához és fenntartásához, későbbi életvezetésükben a segítség igényléséhez és elfogadásához és az egyszerű munkavégzésekben elérhető sikerélményekhez.

A gyakorlati oktatás indítható moduljairól minden évben döntés születik.

 

Modulok:

 

Szövött-tárgy készítés

A tanulóink a képzés során képességeiknek megfelelően eljuthatnak az egyszerűbb fonaljátékoktól a különböző szövési technikák elsajátításán keresztül a terítők, szőnyegek szövéséig.

A gyakorlati tevékenység mellett a szövés elméleti alapjait is megismerik a tanulók, a néprajz területére is elkalandozunk, betekintést nyernek a múlt századi és a jelen kori fonalkészítési és szövési kultúrába. Megismerkednek a hazai népszokásokkal, a paraszti életformával, jeles napjaival, a családi élet fordulóinak ünnepeivel.

Múzeumba, kirándulni járunk. A szakmával kapcsolatos üzleteket látogatunk meg.

Fejlesztjük a már meglévő készségeiket, képességeiket. Formáljuk esztétikai érzéküket, kreativitásukat.

A képzés végén egy vizsga keretében adnak számot az elért eredményekről.

Nagyon szép, esztétikus munkadarabok készülnek, melyeket a tanévzáró ünnepélyen, egy kiállítás keretében a többi modulban elkészült remekkel együtt, a szülők és a kollégák is megtekinthetnek.

 

Textil- és fonalmentés

A tanulók a képzés folyamán megismerik az alapanyagokat, eredetüket, feldolgozásukat.

Az összegyűjtött anyagokat, fonalakat, bőröket, kellékeket újrahasznosítjuk.

Az így nyert nyersanyagokat szétválogatjuk, és megtervezzük, hogy adhatunk neki új funkciót, sodrással, varrással, tekergetéssel, hurkolással, kötözéssel, szövéssel.

Képességeiknek megfelelően elsajátítják az öltésfajtákat, a gombvarrás különböző lehetőségeit, és megtanulják a rongyszövési technikákat. Új eszközökkel ismerkednek meg és megtanulják a használatukat.

Fejlődnek meglévő képességeik, készségeik, formálódik esztétikai érzékük és kreativitásuk.

A képzés végén egy vizsga keretében adnak számot az elért eredményekről.

Nagyon szép, esztétikus munkadarabok készülnek, melyeket a tanévzáró ünnepélyen, egy kiállítás keretében a többi modulban elkészült remekkel együtt, a szülők és a kollégák is megtekinthetnek.

 

Udvaros

A modul során a tanulók megismerik a különböző évszakok aktuális udvaros feladatait, mint a növénygondozás, ültetési feladatok, a növények helyes öntözése, a kertgondozási tevékenységek vagy az udvar tisztán tartása, levelek seprése. Megismerik a munkákhoz szükséges eszközök használatát.

A modul célja, hogy a vegyes képességekkel rendelkező tanulócsoportok minden tagja, egyéni képességeihez, adottságaihoz mérten elsajátítsa az alapvető munkafolyamatok elemeit. Javul a tanulók figyelemfenntartási képessége, problémamegoldó gondolkodása, kitartása. Hatékonyan képesek lesznek együttműködni társaikkal, egymást segítik a munkák során.

Felnőtt életük során hasznát veszik az itt elsajátított képességeknek, ismereteknek.

 

Irodatechnikai eszközök használata

Modulunkban megismerkednek tanulóink az általánosan használt infokommunikációs és irodatechnikai eszközök balesetmentes használatával. Számítógéppel, laptoppal, tablettel, hagyományos és mobil telefonok különféle alkalmazásaival, többfunkciós irodatechnikai eszközön a nyomtatással, fénymásolással, szkenneléssel.

Célunk, hogy egyéni képességeikhez mérten a megismert számítógépes programokat használják kapcsolattartásra, ismeretszerzésre, játékra és szabadidő eltöltésére. A modul tananyaga tartalmazza az egészségvédelmet; a függőség és az egyes alkalmazásokban rejlő veszélyek elkerülését.

Fiataljaink nagy örömmel ismerkednek meg modern világunk hétköznapokban használt eszközeivel.

 

Agyagtárgy készítés

A készségfejlesztő iskolai modul a kerámiakészítés alaptechnikáit ismerteti meg a tanulókkal. Elsősorban az archaikus tárgykészítő eljárások és díszítőtechnikák jelennek meg a tananyagban. Az egyszerű segédeszközökkel és kézi szerszámokkal elkészíthető tárgyak megalkotásának gyakorlása mellett alapvető népművészeti, művészettörténeti és szakmai elméleti ismereteket sajátíthatnak el tanulóink.

A korongozás alapfogásainak elsajátítása tehetséggondozás keretében történik.  A tárgykészítés folyamatának egyre önállóbb kivitelezése mellett a kreativitás fejlesztése is célként jelenik meg az egyéni preferenciák kialakulásának, az egyedi ötletek kivitelezésének támogatásával.

A tanév során kiállítások és jótékonysági vásárok keretében nyílik lehetőség a műhely munkájának megismerésére.

 

HCM

A habilitációs célú munkavégzés tanításakor kiemelt hangsúlyt kap az ön- és társismeret kialakítása, a felnőtté válás és a munkavégzés összefüggéseinek bemutatása gyakorlati munka- és feladatvégzés keretében. Tanulóinknál egyéni lehetőségeik függvényében várjuk el a pontos, kitartó, együttműködő munkavégzést az iskolai műhelymunkában és az iskola közösségi tereinek gondozásakor. A háztartási és a házkörüli munkák, növénygondozás, konyhai tevékenységek, kézműveség gyakorlása közepette feladat elsajátítani az eszközök, szerszámok, alapanyagok, tisztítószerek balesetmentes használatát, a kiadott munka megtervezését és az egymással történő együttműködést.

 

IHCM

Az integrált munkavégzésre képes tanulóinknál külső munkahelyeken történő gyakorlat biztosításával segítjük elő, a tapasztalatszerzést a munka világáról, annak szabályairól, elvárásairól, munkavállalói jogokról és kötelességekről. Fiataljaink kipróbálják magukat; megismerik a képességeiknek és érdeklődésüknek leginkább megfelelő egyszerű betanított munkákat. Növekszik felelősségtudatuk, önismeretük és magabiztosabbakká válnak. Korlátaikat is megtapasztalva tervezhetővé válik iskola utáni életük, melynek reális lehetősége a védett, vagy többségi munkahelyen történő munkavégzés.

 

Mézeskalács készítés

A két évfolyamos Mézeskalács-sütő modul az Önálló életkezdésre felkészítés program részeként valósul meg, a háztartástan-életvitel tantárgy konyhai gyakorlatára épülve. A mézeskalács-készítés jól elsajátítható, egyszerű technikával végzett tevékenység, mely rövid idő alatt, nagy sikerélményhez juttatja a tanulókat. Kiválóan alkalmas az esztétikai érzék fejlesztésére, az igényességre önmagukkal, környezetükkel és munkájukkal szemben.

A gyakorlatias képzés jellegéből adódóan az elméleti és gyakorlati órákon a tanulók szinte játékosan sajátítják el a mézeskalács készítésének teljes folyamatát, ezen kívül konyhai jártasságot is szereznek.

 

Háztartástan- életvitel

A háztartástan-életvitel gyakorlati tantárgy oktatásával szeretnénk elérni, hogy tanulóink irányítással, vagy kisebb-nagyobb segítséggel képesek legyenek a háztartás mindennapos feladatait elvégezni. Az elméleti és a balesetvédelmi ismeretek oktatásával párhuzamosan gyakorlati feladatokon keresztül sajátítják el a takarítás, növénygondozás, mosás, vasalás, varrás, vásárlás és a konyhai tevékenységek legalapvetőbb munkafolyamatait. Megismerkednek az egészséges életmód és a környezettudatos gondolkodás elemeivel. Fontosnak tartjuk, hogy igényesek legyenek saját megjelenésükre, környezetük rendezettségére, tisztaságára.

(Közkedvelt modulunk oktatásának, mintegy záró akkordja az országos háztartástan tantárgyi verseny. A felkészülésben és az iskolában rendezett elődöntőn mindenki, aki csak kedvet érez hozzá részt vehet.)

 

Kert- és parkápolás

Modulunkban kert-és parkgondozási munkákat tanulnak meg diákjaink intézményen belüli és intézményen kívüli gyakorlati munkavégzéssel kiegészítve. A megfelelő mozgáskordináció, a jó mentális és fizikai állapot feltétele a modul gyakorlati feladatainak végzésében való részvételnek. Az évszakokhoz kötődő parkápolási munkák, az üvegházakban történő takarítási és dísznövénygondozási feladatok és az ezekhez kötődő balesetmentes szerszám és eszközhasználat elsajátítása, a munkavégzés szabályainak követése, az irányítás elfogadása kialakít olyan kompetenciákat, melyek alkalmassá teszik fiataljainkat védett, vagy többségi munkahelyen történő munkavégzésre.