Mozgásfejlesztés

Célunk, hogy a sajátos fejlődésmenetű gyerekeket hozzásegítsük a minél nagyobb önállóság eléréséhez, hogy ezáltal lehetőségük nyíljon a teljesebb életre. A mozgásfoglalkozás során komplex tevékenységeken keresztül valósul meg az egész személyiséget átfogó fejlesztés. A mozgásfoglalkozások nem csak a mozgásra fókuszálnak, hanem a kognitív, a szociális és pszichomotoros területek fejlesztését is támogatják. Munkánk során olyan helyzeteket teremtünk, amelyekben a gyerekek aktív tanulással különféle megoldási módokat sajátíthatnak el és a valós élethelyzetekben alkalmazhatják. Az egyéni sérülésspecifikus problémáknak megfelelő, preventív jellegű mozgásos feladatok hozzájárulnak a jobb életminőséghez. A fejlesztő tevékenység során hangsúlyt fektetünk az általános fizikai állapot, állóképesség és terhelhetőség javítására is. A foglalkozásokon megjelenő tartalmak: hely- és helyzetváltoztatási módok tanulása; mozgáskoordináció, térpercepció, finommotorika, testséma, testtudat fejlesztése; tartásjavítás; lúdtalp torna. A jó hangulatú és eredményes foglalkozásokhoz a kiválóan felszerelt terem, a változatos eszközpark biztosítja minden korosztály számára az alapot.

 

Hidroterápia, úszás-előkészítés

Az intézmény rendelkezik egy 3,5 m x 4 m -es, 70-90 cm -ig mélyülő 32 °C -os vízzel feltöltött medencével. A medence mérete és vízmélysége lehetővé teszi az óvodások és alsó tagozatosok vagy mozgássérült gyerekek számára a vízben történő mozgásos foglalkozásokat. A fejlesztések célja a vízhez szoktatás, az egyensúly, a mozgáskoordináció és testséma fejlesztése. A foglalkozásokon előtérbe kerül a kognitív fejlesztés, a fizikai erő és állóképesség növelése. Célunk a magabiztos mozgás elérése, a figyelem, a fegyelem, a bátorság, a kitartás és az akaraterő növelése, hogy az úszás oktatását megalapozzuk.

   

Uszodai foglalkozás, úszásoktatás

1983 óta járunk uszodába. Kezdetben a célunk az uszodai nevelés volt, ide tartozott a vízhez-szoktatás, különböző viselkedési szabályok kialakítása, önkiszolgálás, öltözés-vetkőzés gyakorlása, szocializálódás. Nem volt célunk az úszás oktatása, de észrevettük, hogy az ügyesebb gyerekek eljutottak a vízben lebegésig. Ekkor kezdtük el az úszás tanítását. Célunk ma már, hogy minél több gyereket tanítsunk meg úszni. Heti 2 alkalommal külső helyszínen veszünk igénybe uszodai szolgáltatást. Az iskolai úszás-előkészítésen, vízhez szoktatáson vízbiztonságot szerzett tanulókkal megyünk tanmedencei foglalkozásokra. A már úszni tudó tanulók úszáskészségét a mélyvizes medencében fejlesztjük tovább, ezeken az edzéseken készítjük fel őket a speciális úszóversenyekre.

   

Zsinórlabda

A foglalkozáson a gyerekek megismerkednek a zsinórlabda játék legfontosabb szabályaival, a baleseti veszélyekkel. Megtanulják, hogyan kell viselkedni a zsinórlabda-pályán. Labdával gyakoroljuk a különböző dobásokon, elkapásokon kívül a „leütést”; „átütést”; „ejtést” és labda nélkül a „sáncolást”. Cél a fegyelem, figyelem, labdaérzék, nagymozgások, állóképesség, finommotorika stb. fejlesztése. Nagyon fontos a csapatjáték, az egymásra figyelés és az esetleges vereség elfogadása. Az iskolánkban a szükséges eszközök rendelkezésre állnak. A foglalkozások a tornateremben vagy az udvaron zajlanak. A speciális versenyeken rendszeresen részt veszünk.

   

Korcsolya - Görkorcsolya

Iskolánkban a korcsolya oktatás régi hagyomány, mely korcsolyaszakkör keretében valósul meg a téli időszakban. Célunk a rendszeres korcsolyázás alapmozgásának elsajátítása, a jégen való siklás alapjainak megtanítása, a szabad levegőn való egészséges, vidám időtöltés. A foglalkozások elsősorban a gyerekek mozgáskoordinációját, egyensúlyérzékét és figyelmét fejlesztik. A sportolás során ügyelniük kell saját és társaik testi épségére. Az iskolán kívüli helyszín jó hatással van az ismert és ismeretlen közösséghez való alkalmazkodásukra is. A vegyes korösszetételű csoportban a korcsolyaoktatás játékos segédeszközök bevonásával történik, mely nagy népszerűségnek örvend a kicsik és nagyok körében is.

A görkorcsolyázás a korcsolyázás kiegészítő sportja a tanév tavaszi és őszi időszakában. A sport az egyensúly fejlesztésére, az erőnlét, állóképesség javítására, valamint a jégkorcsolyázás pótlására, „bemelegítésére” kiválóan alkalmas. Nem szükséges hozzá speciális pálya, a foglalkozások az iskola udvarán is megtarthatók.

   

Floorball

A 2017/18-as tanévben kezdtük el a floorball oktatását. Cél a játék megkedveltetése, alapvető szabályok megismertetése, ütővel való futás, egyszerű lövések, játékelemek alaptechnikájának elsajátítása. Fejlődik a periférikus látás, az állóképesség, a csapatszellem. Sportszerű magatartásra nevel. Csapatunk részt vesz a Speciális Olimpia által rendezett Floorball Bajnokságokon is.

   

Asztalitenisz

Iskolánkban szinte már hagyomány az asztalitenisz szakkör. Célja a mozgáskészség, a kondicionális és koordinációs képességek fejlesztése, jó ütőfogás, harmonikus mozgás kialakítása. Fontos, hogy a tanuló megismerje és igyekezzen alkalmazni a szabályokat. Törekszünk az egyéni stílus meghagyásával az optimálishoz közelítő technika megtanítására. A sportszövetségek által rendezett versenyeken rendszeresen részt veszünk.

  

 

Kommunikáció

 majd...

 

Logopédia

majd...

  

Beszédfejlesztés

Az egyéni fejlesztés keretében zajló foglalkozások alapja az óvodás és kisiskolás korban történő, kognitív funkciók fejlesztése.

Elsődleges célunk, hogy már kis korban kialakítsuk a feladathelyzet mint szituáció elfogadását, az együttműködő és utánzókészség, játékos helyzetekben történő gyakorlásával. Kulcsfontosságú az egész személyiség átfogó és sokoldalú támogatása: figyelem és megfigyelőképesség, érzékelés-észlelés, emlékezet és gondolkodási funkciók fejlesztése, hangutánzás-beszédindítás. Természetesen mindig a tapasztalatszerzésből, nagy-mozgásból indítva, mozgásminták követésével, mondókákkal megsegítve.

A foglalkozások jellemzője a motivációs repertoár feltérképezése, komplexitás és következetesség, valamint az új és a már begyakorolt képességek megfelelő aránya. Szükséges feltétel az egyénre kialakított, sérülésspecifikus tervezés, amit csak a széleskörű diagnosztikus felmérések ismeretében lehetséges felépíteni. (Megfigyelési jegyzőkönyv, Szimbólum szint, Kommunikációs Mátrix). A Szakértői Bizottság javaslata alapján, megfelelő szakiránnyal rendelkező gyógypedagógusok által, hallás- és látásfejlesztés is történik.

A kognitív funkciókat kiemelten célzó foglalkozások differenciáltan vagy a felzárkóztatást, vagy a tehetséggondozást biztosítják, emellett gyakran közismereti tantárgyakhoz is kapcsolódnak.

 

 AAK

majd...

 

 

Művészet

Iskolánkban a művészetek eszköztárának fejlesztési, nevelési alkalmazása több területen érvényesül. A tantervi órák mellett lehetőség nyílik egyéni és csoportos keretek között képzőművészeti, kézműves, ének, zene, tánc, dráma és komplex művészeti képességfejlesztő, tehetséggondozó és terápiás foglalkozások látogatására.

 

Tánc

A néptánc szakkörön az „Így tedd rá!” módszer segítségével tanulják meg a néptánc alaplépéseit a felsős tanulók. A tánclépések mellett a népi gyermekjátékok és kiszámolók, mondókák segítségével próbálunk körben vagy párban táncolni. A készségfejlesztős tanulók autentikus, tájegységekhez kötött egyszerűbb táncokat ismernek meg. Fontosnak tartjuk, hogy a tanulók a mozgás és a tánc szeretetét megélhessék, és jó kedvvel, érdeklődéssel érkezzenek a szakkörökre. A hetente megvalósuló alkalmak mellett a tanév során fellépésekre is sor kerül, ami remek alkalom, hogy a népviselet darabjait megismerhessék, és megtapasztalják, milyen ezekben a ruhadarabokban táncolni.

  

Ének-zene

 majd...

  

Képzőművészet

A csoportos és egyéni fejlesztési folyamatban a képzőművészeti alkotás alapanyagainak, eszközeinek, eljárásainak megismerése és fokozatos bővülése jelenik meg. Az alkotófolyamat képi üzenetei mellett hangsúlyossá válik a különféle alkotótechnikák affektív felszólító jellege. A mozdulatokhoz hű grafit, a szabadon terjedő akvarell, vagy vizes alapú selyemfesték, a tempera éles kontúrú intenzív színvilága, vagy a plasztikai ábrázolás térbelisége mind más élményt nyújt az alkotó számára és ennek visszafordításával az alkotó emocionális állapotának, karakterének megfelelő technikai és ábrázolási preferenciák alakulnak ki. Az alkotásokat kiállításokon mutatjuk be az érdeklődők számára.

 

Kézművesség

A kézművesség során fejlődik a tanulók manuális és konstruáló képessége, kreativitása, szem-kéz koordinációja, pontossága, monotonitás tűrése. Az alkotások készítése közben alakul ízlésviláguk. A szakköri foglalkozásokon megismerkednek a tanulók különféle textil- és papíranyagokkal, azok megmunkálási lehetőségeivel, formálhatóságával, felhasználhatóságával Például a varrás előkészítése már kisgyermekkorban elkezdődik a fűzéssel/fűzőcske játékkal ahol a gyermekek megismerkedhetnek a zsinór fel-le vezetésének technikájával. A befűzés, a cérna, a fonál fel-le vezetés technikájának elsajátítása után megtanulják azt különböző alapanyagokon kivitelezni a varrást, hímzést. Amikor már ezt is biztonsággal és megfelelő gyakorlattal végzik, akkor következik a különféle alapöltésekkel való megismerkedés.

  

Komplex művészeti foglalkozások

A művészeti kifejeződések spontaneitására építkező módszer az improvizatív zenei, mozgásos és vizuális megnyilvánulásokra alapozva teremt alkotóközösséget. Az egymásra hangolódás, a közös zenélés és táncolás vezet a tudatosan egymásra figyelő és egymáshoz alkalmazkodó, dráma- és színházpedagógiai technikákat alkalmazó tematikus szintre. A foglalkozássorozatot közös előadás zárja.

 

 

Környezeti nevelés

 majd...

 

 

Kutyaterápia

 majd...

 

 

Szociális cirkusz

 majd...